2021. április 29., csütörtök

Ökopavilon iskolás gyerekek számára - TDK szekció kiírás


szekció: művészeti alkotás
műhely: szociális lakhatás
témakiíró: Sugár Péter DLA
együttműködő partnerek: DSSmith
konzulens: bármelyik kari oktató vagy doktorandusz

A korábbi évek szociális témája idén is folytatódik!

A klímaváltozás a jelenkor legnagyobb globális kihívása. A bolygónk megmentését nem várhatjuk pusztán a nagyvállalatoktól vagy politikai, gazdasági döntéshozóktól. Az egyén szintjén is szemléletváltásra, környezettudatos gondolkodásra és életmódra van szükség. Mit tehet az ember a jelen hétköznapjaiban, és hogyan készülhetünk fel a jövőre, amikor az éghajlatváltozás következményei a mainál jóval súlyosabb válság elé állítanak majd mindannyiunkat. Hogyan tudunk együtt élni a klímaváltozás következményeivel a hétköznapokban? Hogyan tudunk bárki számára elérhető, egyszerű, önfenntartó rendszereket tervezni? Milyen egyszerű eszközöket vezethetünk be mindennapi életünkbe, melyekkel csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat? Hogyan válhatunk energiafogyasztóból energiatermelővé? Milyen feltáratlan lehetőségeket rejt az újrahasznosítás?

A tanulást minél hamarabb el kell kezdenünk, a helyszín ezért egy füzesabonyi általános iskola. A cél egy olyan hely megteremtése, ahol a gyerekek hasznos tudáshoz juthatnak, mellyel megalapozható a környezettudatos szemlélet kialakítása. A tanulók folyamatokat, ok-okozati összefüggéseket ismernek meg, melyek révén átélhetővé válik számukra, hogyan állnak kapcsolatban egymással a mindennapi egyszerű cselekedetek és a világméretű folyamatok. Olyan egyszerűen alkalmazható technikákat sajátíthatnak el, melyekkel élhetőbbé és fenntarthatóvá tehetik a jövőt, melyben élni fognak. Milyen lehet ez a hely, mik lehetnek ezek az egyszerű technológiák? Erre keres ötleteket a TDK-alkotás, mely tehát nem pusztán egy tanterem megtervezéséről szól, ami képes befogadni a tértől független, különféle oktatási segédeszközöket, hanem egy olyan helyről, melynek fizikai megnyilvánulása, anyaga, építési technológiája, mindennapi működése is a megosztandó tudásanyag részét képezi. A bemutatott egyszerű technológiák szerves részét kell képezzék a térnek. A program és az épített tér nem két külön feladatrészként értelmezendő, hanem egységként. Olyan környezet létrehozására várunk ötleteket, ahol a puszta aktív jelenléttel, a környezet használata révén valósul meg a tudásmegosztás az önfenntartó és tisztább jövőért.

Az alkotás koncepciókat keres arra, hogy milyen egyszerű, bárki által előállítható technológiákat lehetne bemutatni a diákoknak, melyek elsajátításával a környezettel szembeni tudatos, óvó magatartásra való nevelés sikeres lehet. A TDK célja emellett az iskolaudvar kijelölt területének rendezése, ötletek és koncepciók készítése melyek egy későbbi fejlesztési ütem során tudnának megvalósulni. Tervezési paraméterek:

- 32 fő egyidejű tartózkodására alkalmas kerti oktatóhely megtervezése, melyet alapvetően a tavaszi-őszi időszakban használnak,
- építészeti javaslatot kell tenni legalább egy létező, egyszerű és fenntartható technológia alkalmazására, és annak megtervezésére, hogy azt hogyan lehet átélhetően, izgalmasan bemutatni a 7-14 éves korosztálynak,
- az oktatóhely tervezett berendezése adjon lehetőséget tanórák, kreatív foglalkozások, egyéb közösségi programok, illetve kiállítások megrendezésére,
- nem hagyományos épület tervezéséről van szó, hanem pavilon jellegű beavatkozásról, mely szoros kapcsolatba kerül az iskola kertjének természeti környezetével,
- az ötletterv megvalósítás felé történő fejlesztése során participatív tervezési folyamat veszi kezdetét a tanárok szülők és diákok részvételével, ezért a javaslatnak alkalmasnak kell lennie a későbbiekben felmerülő használati igények befogadására,
- az oktatóhely megépítése a szülőkkel és gyerekekkel közösen fog történni, ezért fontos szempont, hogy a javaslat ne tartalmazzon bonyolult építőipari infrastruktúrát és szakértelmet igénylő megoldásokat.

A tanszék által meghirdetett témákat itt találod: Vöröstói modul, Housing, Szállítható moduláris és Szakkoli 2.0.

További információ a Teams-en, kód: ux60ew7

a képen a 2019-es hallgatói tervpályázat keretében megvalósult békásmegyeri pavilon látható, tervezők: Józsa Krisztina és Szilágyi Szabolcs.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése